המרכז הישראלי למצוינות בחינוך

פעילויות המרכז

 המרכז מיישם את מטרותיו החינוכיות באמצעות הפעולות הבאות:

 
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים

ספינת הדגל של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך. בית הספר הוקם בשנת 1990 ונועד לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ. לבית הספר, הפועל בתנאי פנימייה, נבחרים תלמידים שמצוינותם מתבטאת בתחומים הבאים: מדעים, מוסיקה, אמנות חזותית ומדעי הרוח. 

אוכלוסיית התלמידים מגוונת מאוד ותלמידיה נבחרים מכל המגזרים ושכבות האוכלוסייה – יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, ותיקים ועולים, בני קיבוצים, מושבים, ערי פיתוח והערים הגדולות.  




מצוינות 2000

תוכנית חינוכית ייחודית, יחידה מסוגה בישראל, הנותנת מענה לתלמידים מצטיינים במערכת החינוך ויוצרת תרבות של מצוינות בית-ספרית. התוכנית מיועדת למוכשרים שבתלמידים, בעלי פוטנציאל לימודי גבוה ומוטיבציה גבוהה להצלחה. תוכנית "מצוינות 2000" פועלת בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים. תוכנית "מצוינות 2000" מפעילה מספר חוויות חינוכיות מרתקות כולל: מועדון החלל ע"ש אל"מ אילן רמון, פרויקט גילדור להמצאה ויצירה מדעית, תוכנית החוויה המדעית ועוד. התוכנית פועלת בשיתוף ובחסות משרד החינוך ומוסדות מחקר ואקדמיה מהמובילים בישראל ובעולם.  

 


מרכז צ'ייס למצוינות Chais Center for Excellenceהמכון למצוינות בהוראה

המכון למצוינות בהוראה מהווה את זרוע ההדרכה של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך לצורך הכשרה והנחייה של המורים המלמדים בתוכניות המרכז השונות. במסגרת המכון מתקיימים כ- 25 מסלולי הכשרה בתחומי הוראת תלמידים מצוינים בגילאים השונים, בתחומי המדעים הניסויים, החשיבה המתמטית, הטכנולוגיה ועוד.
במרכז לפיתוח והדרכה מפתחים את כלל יחידות הלימוד והאמצעים הדידקטיים השונים המופעלים במסגרת תוכניות המרכז השונות, ובמיוחד עבור תוכנית "מצוינות 2000". חומרים אלה נכתבים עפ"י מתודולוגית ההוראה הייחודית אשר פותחה במרכז הישראלי למצוינות בחינוך. חומרי הלימוד מתורגמים לשפות שונות בהתאם לפריסת פעילויות העמותה בחו"ל.
 

מצוינות 2000 בחו"ל

תוכנית "מצוינות 2000" פועלת בכ- 130 בתי ספר במספר מדינות בארצות הברית. המרכז הישראלי למצוינות בחינוך תרגם לאנגלית איחידות הלימוד הייחודיות שפותחו בארץ. המרכז מקיים מערך השתלמויות למורים ולמנחי התוכנית מחו"ל. צוות המרכז מלווה ומנחה, באמצעים וירטואליים, את מפעילי התוכנית בחו"ל.
בשנת 2009, הורחבה תוכנית "מצוינות 2000" גם לבתי ספר יסודיים בסינגפור וזאת על פי בקשת משרד החינוך הסינגפורי ובהנהגתו. תוכנית לימודים ייחודית נכתבה והמורים הסינגפורים משתתפים בסמינרי הכשרה המתקיימים, במהלך השנה, בסינגפור ובישראל.


פעילויות קיץ

בחודשי הקיץ מפעיל המרכז מגוון פעילויות המיועדות לתלמידים מצטיינים. מחנות הקיץ האיכותיים והמרתקים, משלבים חוויה לימודית, התנסויות חדשות ופעילויות חברה, ספורט, הופעות, מוסיקה, טיולים ועוד.
מחנה ויינברג, "קיץ מדעי" - מיועד לבוגרי כיתות ח', אשר בשנת הלימודים בלטו במיוחד בהשתתפותם בתוכנית "מצוינות 2000" והומלצו על ידי מוריהם. משך המחנה 9 ימים ובמהלכו עוברים המשתתפים התנסות חווייתית ומרתקת בתחומי המדעים והחשיבה המתמטית.

מחנה צ'ייס למדע, למוסיקה ולאמנות - מיועד לתלמידים מצטיינים, בוגרי כיתות ח', מרחבי הארץ. משך המחנה 9 ימים ובמהלכו חווים המשתתפים זוויות חדשות ומרתקות של יישומי המדע, המוסיקה והאמנות החזותית. המחנה מתקיים במתחם התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים ומנוהל על ידי צוות בית הספר.

הקתדרה למצוינות חינוכית ע"ש רפי עמרם


הקתדרה למצוינות חינוכית נוסדה לזכרו של רפי עמרם ז"ל, אשר נפטר בשנת 1997.

רפי שימש מנכ"ל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מיום היווסדו, עשר שנים לפני כן ועד ליום מותו. רפי האמין בכל ליבו בקידום התלמידים המוכשרים, מקרב כל המגזרים במדינת ישראל וחינוכם לשאוף למצוינות ולהגיע להישגים גבוהים.


כנס הרצליה

 

מושב ה"מצוינות כערך לאומי" של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, בכנס הרצליה 2008, העלה את המודעות והשיח הציבורי בנושא מצוינות בחינוך ובחברה במדרגה נוספת, עם הקריאה למהלך לאומי למצוינות - הקמת המועצה הלאומית למצוינות.




   מר בוב אשר מקבל את פרס "מגן הרצל"

 מושב המצוינות עסק השנה ב"מצוינות כערך לאומי", תוך שבחן האם קיימת מצוינות בחברה הישראלית כיום? והיכן? ומה ניתן לעשות, כחברה, כדי לבסס את מעמד המצוינות כערך לאומי מוביל.
בבסיסו של המושב עמדו השאיפה להרחיב את הדיאלוג החברתי בנושא המצוינות אל מעבר לזירה החינוכית, וההכרה החברתית בחשיבות שיתוף המערכות השונות בחברה הישראלית במהלך ערכי משולב - של השבת ערך המצוינות למרכז הבמה הציבורית, והחינוך בתוכה.

נייר העמדה מטעם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, היה הנייר המרכזי אשר ליווה בצמידות את נושא המושב, "מצוינות כערך לאומי" ודן בחיבור מחויב המציאות, בין החינוך לחברה.
נייר העמדה הציף את אי ההלימה בין הצמיחה הכלכלית, היצירתיות ומצב המשק הישראלי לשנת 2008, אל מול הישגי החינוך המידרדרים לאורך השנים. להרחבה לחץ/י כאן


תלמידי התוכנית באיווה, ארה"ב