המרכז הישראלי למצוינות בחינוך

מהו פרויקט גילדור?

פרויקט גילדור נותן לתלמיד כנפיים, אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו.

בשנת 2000 השיק המרכז הישראלי למצוינות בחינוך את תחרות פרויקט גילדור להמצאה וליצירה מדעית המיועדת לכיתות ט'. בכל שנה מקבלים התלמידים את ההזדמנות להתמודד עם אתגר של מחקר ופיתוח מתקן / מערכת מדעית טכנולוגית בהתאם לדרישות ייחודיות וחשיבה יצירתית. משנת 2007 הפך הפרויקט לבין לאומי כאשר תלמידי תוכנית "מצוינות 2000" בארה"ב הצטרפו לתחרות ונציגיהם משתתפים אף הם בתחרות הגמר הנערכת בירושלים בסוף השנה.

תהליך הפיתוח מציב אתגרים מורכבים. התלמידים יוצאים לתהליך שהינו מסע של צמיחה, יצירתיות, מקוריות, חשיבה פתוחה ויזמות. בניית הפרויקטים הטכנולוגיים מביאה אותם לנקודות החיבור בין הלימוד האקדמי בבית הספר לבין היישום והיצירה המדעית למען החברה.

התהליך החינוכי אותו תחווה כל קבוצה שלוקחת חלק בפרויקט מדמה תהליכי מחקר ופיתוח כב"עולם האמיתי". בעזרת המורים עמלים התלמידים באיתור ידע, בהתלבטויות ובקבלת החלטות משותפות, במחקרים, בגילויים, בהמצאות וביישומים לאורך כל השנה. התלמידים עושים שימוש בפתרונות יצירתיים באמצעות איסוף ידע, עבודת צוות ושימוש בדמיון פורה וכל אלה על מנת להוציא רעיון מקורי וחדשני, ממש כדברי לואי פסטר אשר אמר " בתחום התצפיות והגילויים- המזל מבקר את אלה שראשם מוכן".

קיימים מספר פתרונות טכנולוגיים לטיפול בפרויקטים הנבחרים, אך קיים עדיין כר נרחב לשיפור ולייעול. בצד הפיתוח, התלמידים נחשפים לגופים הישראלים העוסקים בפתרונות בנושא הפרויקט. אין תחליף לניסיון הנרכש בהתנסות מעשית כגון זו, וכל זאת תוך פיתוח יצירתיות, חשיבה מדעית, שיטות לניתוח בעיות ולפתרונן ועבודת צוות.

הפרויקט מתבצע במסגרת תחרות ארצית והמודלים הנבחרים זוכים בפרסים יקרי ערך באדיבות קרן גילדור. יצוין כי הקבוצות מארה"ב המשתתפות בתחרות, אינן מתחרות על המקומות של הקבוצות הישראליות, אלא מתחרות במקביל. המימון להפעלת הפרויקט בארה"ב, כולל פרסי התחרות, אינם מכספי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך אלא מקרן גרוס שהינה קרן פרטית המיועדת לחינוך בבתי"ס יהודים בארה"ב.